Vanliga frågor och svar

Hitta svar på din fråga i kunskapsbanken. 

Du kan också alltid skriva till oss i chatten för att få svar på dina frågor.
För att starta en chatt, klicka på chattikonen i det nedre högra hörnet.

Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Kort

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 12:e och 24:e varje månad. 

Har du använt kortet efter vår fakturering för innevarande månad får du fakturan månaden efter.

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken med BankID så hittar du din senaste faktura. Detta gäller för våra privatkunder.

Är du ansluten till Kivra så hamnar även fakturan i din digitala brevlåda, Kivra.

En del av våra privatlånekunder som har autogiro hittar enbart sina fakturor på internetbanken. 

Uppdaterad 09 december, 2020

Hur läser jag min faktura?

Så här kan en faktura från oss se ut:

  1. Faktureringsdatum: Det här datumet tillverkade vi din faktura, det som händer på kontot efter det kommer att redovisas på nästa faktura. I dina sidor i vår internetbank och i vår app kan du se köp och inbetalningar du gjort efter faktureringsdatumet.
  2. Belopp kvar att utnyttja: Beloppet som är kvar av krediten att använda när fakturan skapades (se faktureringsdatum längst upp på sidan). Observera att om du gör köp efter det datumet innebär det att beloppet du har är lägre.
  3. Årsränta: Den ränta du betalar om ditt köp är räntebärande är en så kallad årsränta. D.v.s. den ränta du betalar årligen. Vi delar upp räntan så du betalar den månadsvis. 


    Representativt räkneexempel för årsränta: Om du vill låna 10 000 kr och räntan är 19,95 % årligen så kan beräkningen göras enligt följande: 10 000 x 0,1995/12 = 166 kr i månaden.

  4. Ränta beräknas fr.o.m: Visar när ditt köp blir räntebärande. D.v.s. om du har skuld kvar på ditt köp efter detta datum så läggs det på ränta för det belopp du har kvar att betala.
  5. Lägsta belopp att betala: Detta belopp är det lägsta belopp du måste betala men du kan själv välja att betala ett valfritt högre belopp eller hela skulden. Har du valt en ränte- och betalfri kampanj för ditt köp kommer det att stå 0 kr att betala fram till att räntefriheten tar slut.
  6. Saldo: Här står din skuld per det datum fakturan skapades. Om det inte står minus (–) framför ditt saldo har du ett tillgodo, d.v.s. du har betalat in för mycket. När du gör ditt nästa köp kommer dessa pengar dras av från kontot, vill du få pengarna utbetalda kontaktar du oss på kundservice.

Uppdaterad 16 september, 2021

Hur aktiverar jag mitt kort?

Börja med att logga in på internetbanken. Du aktiverar sedan ditt kort på sidan för ditt konto eller under Kortinställningar.

Innan du aktiverar ditt kort – kontrollera att kortnumret är samma på kortet och det som står på internetbanken. 

Din PIN-kod kan du se i internetbanken under Kortinställningar. Logga in till internetbanken med BankID

Uppdaterad 13 september, 2021

Bil- och fritidslån

Hur gör man ett ägarbyte för bil?

Det finns tre sätt att genomföra ägarbytet på bilen. Via Transportstyrelsens hemsida via Transportstyrelsens app, eller med det fysiska registreringsbeviset.

Via Transportstyrelsens hemsida

Säljaren måste kunna legitimera sig via e-legitimation (ex mobilt BankID).

Både säljare och köpare måste ha giltiga Svenska körkort och vara över 18 år.

Säljaren måste kunna uppge behörighetskoden från del 1 av fordonets registreringsbevis, den blåa delen. Behörighetskoden visar att säljaren har tillgång till det senast utfärdade registreringsbeviset och är dessutom en uppgift som omgående uppdateras i vägtrafikregistret efter ägarbytet.

Via Transportstyrelsens app (Mina fordon)

För att anmäla ägarbyte via appen krävs tillgång till fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2, den gula delen. Dessutom måste både köpare och säljare ha ett giltigt svenskt körkort. (Både köpare och säljare behöver vara en privatperson på minst 18 år.)

Via registreringsbeviset

Använd det senast utfärdade registreringsbeviset i original. Anmälan görs på del 2, den gula delen, av registreringsbeviset. Om du har ett registreringsbevis som utfärdats innan september 2004 så finns bara en del.

Kom ihåg att lösa eventuellt lån

Om fordonet är finansierat med ett billån finns det en kreditspärr registrerad hos Transportstyrelsen. I samband med ägarbytet kan du lösa ditt lån.

Anmälans innehåll

Anmälan om ägarbyte ska innehålla:

  • köparens personnummer, organisationsnummer eller annat tilldelat nummer
  • köparens namn
  • köparens adress i Sverige
  • datum för äganderättens övergång
  • underskrifter av både säljare och köpare.

Vid ägarbyte till en underårig ska anmälan även innehålla:

  • vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter
  • uppgift om vem av vårdnadshavarna som ska registreras.

Skicka anmälan

Anmälan om ägarbyte skickas till:

Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Du bör själv se till att anmälan läggs på brevlådan och verkligen skickas in till Transportstyrelsen. Kontrollera också att motparten är den person som han eller hon utger sig för att vara.

Anmälan måste komma in till Transportstyrelsen inom 10 dagar från överlåtelsen. Annars kommer anmälans ankomstdag att registreras som datum för ägarbytet (i stället för det datum som på anmälan anges som datum för ägarbytet).

Uppdaterad 19 mars, 2021

Hur skaffar jag autogiro för mitt fordonslån?

Uppdaterad 04 oktober, 2021

Kan jag göra extra betalningar på mitt fordonslån?

Du kan extraamortera på ditt fordonslån genom att betala in en valfri summa med samma OCR-nummer och BankGiro-nummer som står på fakturan. Du ändrar bara beloppet.

Har du autogiro kan du fortfarande använda OCR-numret och BankGiro-numret som du hittar på den makulerade fakturan. Observera att om du gör betalningen innan autogirodragningen skett kan det resultera i att dragningen stoppas, men endast för den månaden.

Har du ett fordon med ett restvärde efter kontraktets slut är du välkommen att skicka ett meddelande till oss på internetbanken för mer exakt information om hur detta påverkas av en extra inbetalning på ditt lån.

*Med restvärde menas den skuld som återstår när låneperioden är slut.

Uppdaterad 29 mars, 2021

Billeasing – privat & företag

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Våra fakturor skickas ut i mitten av månaden och du bör ha fått den mellan den 15:e och 20:e varje månad. 

Saknar du din faktura kan du logga in på internetbanken och på förstasidan när du har loggat in hittar du dina betalningsuppgifter. Detta gäller för alla våra kunder utom våra företagsleasingkunder.  

Har du autogiro kommer vi inte att skicka några fakturor per post utan du hittar dem endast på internetbanken, detta som en del av vårt miljöarbete. 

Publicerad 14 februari, 2019

Kan jag överlåta min företagsleasingavtal till ett annat bolag?

Det går bra att överlåta en företagsleasing till ett annat företag. Det sker en kreditprövning av det företag som vill ta över kontraktet. Får de godkänt förblir villkoren desamma.

Har du frågor om just ditt kontrakt kan du skicka ett e-mail till foretag@santanderconsumer.se så hjälper vi dig.

Här finns en överlåtelseblankett som även innehåller aktuella avgifter.

Notera att detta endast gäller företag.

Uppdaterad 08 februari, 2021

Vad händer med privatleasing vid dödsfall?

Vid privatleasing har återförsäljaren i första hand rätt att köpa tillbaka fordonet och anhöriga börjar med att kontakta dem. Vid frågor angående dödsbohanteringen kontaktar anhöriga eller återförsäljaren oss på:

Telefon: 08-559 510 10
E-post: dodsbo@santander.se

Skulle återförsäljaren tacka nej till att köpa in fordonet meddelar de eller anhöriga beskedet till Santander. Då lämnar vi det vidare till ett transportbolag som kontaktar dödsbodelägare för bokning av upphämtning.

Bra att tänka på

Tackar återförsäljaren nej och det istället blir ett återtag av fordonet av Santander debiteras dödsboet 35 % av kvarvarande obetalda hyror samt transportkostnaden.

Uppdaterad 03 september, 2019

Sparkonton

Hur tar jag ut pengar från sparkontot?

Du gör uttag från ditt sparkonto när du är inloggad på internetbanken under fliken 'Överför'. Pengarna finns på mottagarkontot inom tre bankdagar. 

Vill du lägga till ett nytt mottagarkonto väljer du 'Nytt konto' under rubriken 'Till' och anger clearingnummer och kontonummer för det nya kontot.

Observera att om du har Mitt Spar+ genomförs uttaget först efter 31 dagar.

Uppdaterad 14 december, 2021

Hur sätter jag in pengar på mitt sparkonto?

Du kan göra en insättning till bankgiro 156-2461. Ange ditt 12-siffriga kontonummer hos Santander som OCR-nummer. När betalningen är genomförd har du pengarna på ditt konto inom en bankdag.

Publicerad 18 januari, 2019

Vad händer med sparkonton vid dödsfall?

Vi får information om dödsfallet automatiskt från Skatteverket och skickar därefter ut ett ränte- och kapitalbesked inför bouppteckningen.

För att avsluta kontot och få pengarna utbetalda skickar dödsbodelägare in ett kontobevis som styrker att det angivna kontot tillhör dödsboet. Eftersom utbetalningen sker till annat konto tillhörande dödsboet behöver bouppteckningen inte vara klar innan vi betalar ut.

Kontobeviset kan skickas som en bifogad PDF till dodsbo@santander.se eller med post till:

Santander Consumer Bank
Dödsboavdelningen
FE302
171 75 Stockholm

Uppdaterad 09 december, 2019

Privatlån

Kan jag lösa mitt privatlån i förtid?

Du kan betala av ditt privatlån när du vill. Du betalar bara ränta fram till den dagen då lånet är löst.

Vi har en ny funktion på vår internetbank där du kan räkna fram ett slutlösen själv utan att behöva kontakta oss. För att använda funktionen loggar du in på internetbanken och på startsidan trycker du på det lån du önskar lösa. Du kommer nu till en mer detaljerad sida där du väljer lösa lånet. Du fyller sedan i det datum du vill lösa lånet så får du ett belopp samt inbetalningsuppgifter. 

Du kan även ringa oss så hjälper vi dig att räkna fram ditt slutbelopp och ger dig all inbetalningsinformation du behöver. Du når oss på 08-559 514 00, helgfria vardagar 10.00–16.00.

Jag har inte fått min faktura, när kommer den?

Din faktura hittar du, efter den 10:e varje månad, i bankappen eller på sidan för ditt lån i internetbanken.

Anmäl dig gärna till e-faktura för att inte missa en betalning. Du ansluter dig till e-faktura via din huvudbanks internettjänst.

Använder du Kivra får du automatiskt fakturan till din digitala brevlåda.

Kan jag höja mitt befintliga lån?

Det går för det mesta bra att höja ett privatlån. Många gånger finns det ett höjningserbjudande på internetbanken. Logga in i internetbanken

Finns inget erbjudande kontaktar du oss på 08-559 514 00, vardagar 10-16, så kan vi hjälpa dig se om det går att höja ditt lån.

På ett fordonslån är lånebeloppet baserat på fordonets värde. Det går därför inte att höja ett fordonslån.

Kan jag använda mig av en betalningsfri månad och vad innebär det?

Om du har ett privatlån kan du ha möjlighet till två betalningsfria månader per kalenderår. En betalningsfri månad innebär att du skjuter fram betalningen, inte att den inte behöver betalas alls. När man nyttjar en betalningsfri månad innebär det att månadsbeloppet fördelas på de resterande betalningar som finns på lånet. Det betyder att nästkommande månadsbelopp kommer att öka.

Du måste alltid kontakta oss i god tid för att ansöka om en betalningsfri månad. Du gör detta enklast genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken.

Om du har möjlighet till en betalningsfri månad hittar du en knapp på sidan för ditt lån i internetbanken.

Vi kan under vissa förutsättningar bevilja dig upp till två betalningsfria månader per år, dock kan inte dessa användas i följd.  Du behöver ha betalat in minst sex månaders aviseringar, ha skött dina inbetalningar samt ha ett skuldsaldo under 200 000 kronor.

Observera att om du tackat ja till betalningsfritt och sedan höjer ditt lån så försvinner den betalningsfria månaden och kan användas vid ett annat tillfälle.

Har du ett fordonslån eller en leasing kan du inte ha betalningsfritt.  Det beror på att betalplanen är baserad på fordonets värdeminskning.

Internet- och mobilbanken

Hur loggar jag in i appen?

För att logga in i appen behöver du ha Mobilt BankID installerat på din telefon eller surfplatta.

När du öppnar appen fyller du i ditt personnummer och trycker på 'Logga in med mobilt BankID'. Din BankID-app öppnas automatiskt och du fyller i ditt lösenord för BankID. När du har legitimerat dig i BankID-appen hämtas din information och du kommer sedan tillbaka till vår app som inloggad. 

Har du precis blivit kund hos oss kan ta upp till ett dygn för din profil att skapas. Testa logga in imorgon.

Om du inte är kund hos oss har du inte möjlighet att använda vår app.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Kan jag kontakta er genom appen?

Ja,  i menyraden väljer du ”Kontakt” där finns möjlighet att skicka in ett meddelande till oss direkt. Du finner även kontaktuppgifter till kundtjänst om du föredrar att ringa istället för att skriva. 

Publicerad 05 februari, 2019

Hur ser jag information om mitt lån i appen?

Genom att klicka på ditt lån på startsidan kommer du till en kontoöversikt. På kontoöversikten kan du se hur mycket du har kvar att betala och hur stort lånet var från början. Du ser även hur mycket du betalat hittils samt din nuvarande ränta. Väljer du 'Mer kontoinformation' får du ytterlgare information om ditt lån som exempelvis eventuell medlåntagare, försäkring och om du har möjlighet att använda en betalningsfri månad.

Kan jag se hur mycket jag ska betala den här månaden?

Ja, du hittar fakturan när du klickar in dig på det aktuella kontot. Längst ned i appen finns en menyrad där ett av alternativen är 'Fakturor'. Där hittar du information om din aktuella månadsbetalning. Välj den faktura du önskar för fakturadetaljer. Klicka på pappersikonen för att kopiera ditt OCR-nummer.

Uppdaterad 27 maj, 2020

Försäkringar

Hur använder jag försäkringen på mitt privatlån?

Du som har ett privatlån behöver se efter vilken typ av försäkring du har. 

Är du tveksam kan du alltid kontakta oss genom att skicka ett meddelande till oss via internetbanken. Har du tagit ditt lån den 23 november 2016 eller senare och har tecknat en försäkring har du ett Låneskydd.

Nedan hittar du länkar och telefonnummer till de försäkringsbolag som vi samarbetar med. Du vänder dig direkt till försäkringsbolaget med din anmälan. För att du snabbt ska få hjälp är det viktigt att du kontaktar rätt bolag. Om du har flera privatlån försäkrade hos oss kan det hända att du behöver göra din anmälan till både Lighthouse/AXA och CNP Santander Insurance.

  • Låneskydd som är är tecknat den 23 november 2016 eller senare:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post kundservice@se.cnpsantander.com

    Har du ett äldre privatlån där du har tecknat försäkringen innan den 23 november 2016 måste du se efter vilken försäkring du har. 

  • Betalningsskydd  som är tecknat till och med den 22 november 2016:
    Gå in på AXAs hemsida och välj Anmäl ärende. Du kan också kontakta AXA via telefon på 08-502 520 88 eller via e-post: clp.se.kundservice@partners.axa.

  • Låneskydd som är tecknat från och med den 2 maj 2014 till och med den 2 november 2015:
    Kontakta CNP Santander Insurance på telefon 08-593 665 83 eller via e-post: kundservice@se.cnpsantander.com.
Hur anmäler jag en skada på min bil?

Bilförsäkring via Zurich

För att göra en skadeanmälan loggar du in till mina sidor på nordic.zurich.com/santander eller så kan du ringa Zurich kundservice på telefon 08–579 331 20.

Bilförsäkring via Trygg-Hansa

Har du tecknat bilförsäkring innan 1 april 2019 och har Trygg-Hansa som försäkringsgivare, anmäler du skada via deras hemsida www.trygghansa.se eller via telefon: 0771-111 500, vardagar 8-17 .

Publicerad 29 april, 2019

Jag behöver använda Köpförsäkringen till Mitt kort trygga köp. Hur gör jag?

Du kontaktar själv försäkringsbolaget. För alla köp gjorda från och med 1 november 2016 samarbetet vi med Europeiska ERV. Besök Europeiska ERVs hemsida och gör din anmälan online. Vår Köpförsäkring består av tre delar:

  • Prisgaranti 90 dagar som ger dig mellanskillnaden tillbaka om du skulle hitta samma vara till ett lägre ordinarie pris.
  • Allrisk 90 dagar som ger dig ersättning om varan oförutsett skadas eller blir stulen.
  • Garanti 3 år som förlänger garantitiden på hemelektronik och hushållsmaskiner.

Du måste aktivera ditt kort i Internetbanken inom 2 månader från att du får kortet för att försäkringen ska gälla.

Om du behöver anmäla en skada för ett köp som gjordes fram till och med 31 oktober 2016, ber vi dig kontakta cxLoyalty (tidigare Affinion) på telefon 0771-88 49 00.

Uppdaterad 09 januari, 2020